Remediering av tekster

Jeg har lenge hatt lyst til å bli flinkere til å utnytte læringspotensialet som ligger i digitale hjelpemidler. For å tvinge meg selv til å bruke tid på dette prosjektet, meldte jeg meg opp i et emnet Pedagogisk bruk av IKT ved Høgskolen i Østfold. Emnet er egentlig beregnet på lærere i skolen, men min erfaring er at mye av det som fungerer på elever også fungerer på oss voksne.

Den ene oppgaven jeg måtte levere inn er en såkalt «remedieringsoppgave». Remediering vil si å ta en tekst (eller annet verk) og tilpasse det til andre medieformer/tekstformer. Selv valgte jeg å plukke fram GEANT4 innføringen jeg har holdt noen ganger på instrumenteringsemnet masterstudentene våre tar. Selv syns jeg GEANT4 er et viktig verktøy for studenter innen kjerne- og partikkelfysikk å ha kjennskap til.

Gammastråling detektorer OSCAR
Gamma stråler med 8.4 MeV treffer LaBr3 scintillilator detektorene i OSCAR. Figuren er laget med GEANT4. Lisens: CC BY.

Jeg har prøvd å legge til videoer og bilder som gjør at innføringsdelen av dokumentet skal gjøre det enklere for studenter å sitte og arbeide med GEANT4 på egenhånd. Resultatet ble en liten e-bok som jeg lagde med Pages for Mac. Fordelen med å bruke pages og eksportere til formatet EPUB er at formatet støtter avspilling av videoer av høy kvalitet og det er også mulig å inkludere andre medieformer som bilder, animasjoner og lyd. Ulempen er at filen blir stor og derfor kan jeg for eksempel ikke laste opp filen på bloggen her, men lenke til en folder i stedet. Noe annet jeg savner, men som jeg ikke har funnet i noe program som er laget for å produsere e-bøker, er støtte for å kjøre (og endre) små kodesnutter. Kanskje det er mulig å få støtte i Canvas for dette?

 

Jeg er ikke helt fornøyd med sluttproduktet og jeg tror jeg må be pent noen studenter se over og komme med tilbakemeldinger før jeg tester det i ekte undervisning.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *