Nyttige data er data som bor i (åpne) databaser

Noen ganger sier folk ting som gjør inntrykk. For noen år siden sa noen til meg at «enten får du dataene dine inn i en åpen database, eller så er det bortkastede data». Jeg ble mektig provosert, men etter en del diskusjon rundt temaet kom jeg fram til at han hadde ganske rett. Når man jobber med å fremskaffe kvantitative data, så er det langt mer sannsynlig at noen har nytte av dine funn hvis du deler det du har funnet ut på et standardisert format et sted hvor det er lett for andre å finne.

Det internasjonale atomenergibyrået (IAEA) støtter opprettelsen og drift av databaser for data som er nyttige for fredelige anvendelser av kjernefysikk. Jeg er stolt over å ha vært med på et IAEA-ledet prosjekt, «Coordinated Research Project on Photonuclear Data and Photon Strength Functions«, som har pågått over flere år. Til sammen har jeg og min kollega Therese Renstrøm hatt ansvar for å analysere data for hele 20 forskjellige isotoper. Disse resultatene blir nå brukt i arbeidet med databasen og det er jeg veldig fornøyd med. Datasettene jeg har analysert skal inngå i arbeidet mitt med prosjektet jeg har fått midler til fra Forskningsrådet, men det er veldig tilfredsstillende at disse dataene også havner i en åpen database alle kan bruke og vil komme samfunnet til gode i mange år framover.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *