Åpen publisering og Plan S

Jeg er en av disse menneskene som har signert at jeg ønsker en konsekvensutredning av PlanS. Betyr det at jeg er motstander av Plan S? Slett ikke. Jeg har bare vært skeptisk til at noe så radikalt kan gjennomføres på bare ett år (innen 2020). Her er mine viktigste grunner til at jeg ønsker meg en verden der forskningsartikler ligger åpent ute og helst med creative commons lisens:

  • Folket betaler for forskningen, så folket bør ha tilgang. Andelen av befolkningen med mastergrad øker dessuten og det betyr at flere og flere faktisk vil være i stand til å forstå artikler innen fagfelt de er interessert i. I stedet for å måtte vente på at ny forskning skal finne veien til populariserte bøker eller lignende vil flere kunne dra nytte av forskningen med en gang rett fra kilden.
  • Hvem vet hvor neste Einstein blir født eller hvor hun studerer. Kanskje hun vokser opp i et fattig samfunn og bare har tilgang på biblioteker som har vansker med å skaffe abonnement på tidsskrifter. Selv om alle kan sende inn sin forskning til de tradisjonelle tidsskriftene, så er det vanskelig å publisere noe uten å vite hva andre har skrevet om et tema.
  • Informasjonsmengdene øker og det blir vanskeligere å navigere i informasjonen. Skal vi nøye oss med de tradisjonelle tidsskriftene som informasjonsfilter i en tid som byr på uante muligheter innen indeksering og automatisert tekstanalyse? Tidsskrifter som frigis med creative common lisens kan som regel også inngå i «data mining». Her ligger det store muligheter, gitt at de som vil arbeide med slikt for tilgang på tekstene. Tradisjonelle tidsskriftlisenser er ikke forenlig med å utforske forskningsartikler med automatiserte søk på samme måte.
  • Jeg liker gjenbruk. Selv om artiklene jeg skriver neppe er de som kommer til å ha størst praktisk nytte, så vil jeg gjerne at andre skal kunne bruke det jeg har laget.

I tillegg er jeg veldig glad i å bruke preprintservere som arXiv.org. Deling av arbeid der gjør at man raskere kan dele resultater/analyse/verktøy med andre uten at man må vente på at arbeidet blir fagfellevurdert og publisert i et tidsskrift. Bruk av preprintserver er ikke det samme som å publisere en fagfellevurdert artikkel åpent med en gjenbrukslisens, men tidsskriftene som er positive til delingskultur støtter også bruken av preprintservere.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *