Fri forskning! Den som søker får (kanskje).

For en drøy uke siden fikk jeg en veldig hyggelig nyhet. Mitt prosjekt innen kategorien unge forskertalenter i Fri prosjektstøtte-programmet til Forskningsrådet ble innvilget. Fri prosjektstøtte tar imot søknader om nesten hva som helst. Finner du en institusjon som vil gi sin støtte til din søknad kan du søke om det! Prosjektet mitt har tittelen «Studies of nuclear properties for explosive astrophysical processes (SNAPS)» og jeg gleder meg utrolig til å sette i gang. At dette prosjektet er innvilget betyr at jeg kan jobbe videre med egne idéer.

Tidlig i år da jeg var på skissestadiet med min søknad diskuterte jeg med noen amerikanske forskere som er på samme sted i karrieren som meg. Jeg fortalte om søknaden jeg jobbet med og forhørte meg litt hva de tenkte om de forskjellige idéene mine. De mente det ikke fantes noe tilsvarende Fri prosjektstøtte i USA, i hvert fall ikke som de visste om. Hvis de ville forske på noe de selv hadde funnet på måtte de selge inn idéen til en professor og kanskje skrive søknadsteksten for ham eller henne. Og håpe på at de ville være så heldige å bli ansatt til å arbeide med det de hadde foreslått hvis prosjektet ble innvilget. I Norge er vi derimot så heldige at vi som har egne idéer både kan søke Fri pro hos Norges Forskningsråd og vi kan søke hos det Europeiske forskningsrådet.

Selv om konkurransen er tøff innebærer det at det fins steder man kan søke om egne forskningsmidler at vi som bor i Europa har en helt annen mulighet til å utvikle egne idéer. Og det er fint! Det å opplyse unge forskere og stipendiater om karrieremuligheter handler ofte om å opplyse om muligheten til å søke om egen finansiering. Konkurransen er hard, men innvilgelsesandelen ligger på rundt 10%. Det høres ikke ut som så gode sjanser, men når man søker spennende jobber er det ofte mange hundre søkere til en og samme stilling. Så hvorfor ikke prøve? Dessuten er det ganske spennende å skrive en prosjektbeskrivelse.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *